«ՄԵՏՐՈ ». ՎԵՐՋԻՆ ԿԱՅԱՐԱՆԻ ՆՈՐ ԳՐԱԽԱՆՈւԹԸ
Հագուստ, շաուրմա, հոթ-դոգ, տուրիստական գործակալություն, մերսման կամ գեղեցկության սրահ… Մայրաքաղաք Երևանում նմանատիպ գրություններով սրահներն ու գրասենյակները սնկի պես շատանում են, անընդհատ բացվում ու փակվում, փորձելով բավարարել սպառողական հասարակության օրավուր ընդլայնվող պահանջները։ Այս եռացող կաթսայում գրախանութները փոքրամասնություն են կազմում: Երկու տարի առաջ «Բուն TV»-ն սկսեց «+1 ԳԻՐՔ» նախագիծը՝ փնտրելով Երևանի նախկին գրախանութները։ Ուսումնասիրություններից պարզվեց, որ եթե մայրաքաղաքում նախկինում գործում էր մոտ 67 գրախանութ, ապա այժմ ձեռքերի մատների վրա կարելի է հաշվել դրանց առկայությունը։
«Բուն TV»-ն երբեմնի գրախանութների, ներկայումս փաբերի, մանկական զարգացման կենտրոնի կամ կոշիկի կամ այլ վաճառասրահներում (կամ սրահների դիմաց) հանդիպում էր գրողների, գրականագետների հետ՝ խնդրելով ներկայացնել որևէ ուշագրավ գիրք։ Այս շարքը դիտելուց հետո քաղաքով զբոսնելիս ակամայից փնտրում էի գոնե մեկ նոր գրախանութ։ Անցած տարեվերջին վերջապես համարձակ մի ձեռներեց, արձակագիր Սարգիս Հովսեփյանը, հաղթահարելով բոլոր դժվարությունները, բացեց «Մետրո» գրախանութը: Գրքերի նոր հավաքատեղին գտնվում է Երևանի մեծ կենտրոնում, մետրոյի վերջին՝ «Բարեկամություն» կայարանի մոտակայքում՝ Կիևյան և Կասյան փողոցների խաչմերուկում:
Սարգիսը նշում է, որ երկար է մտածել գրախանութի տեղի մասին։ Որոշել է, որ նոր գրախանութը անպայման պետք է գործի Փոքր կենտրոնից դուրս: Այդ կերպ փորձ է արվել կոտրել ձևավորված պատկերացումը, որ միայն մայրաքաղաքի սրտում է հնարավոր գտնել նախընտրելի գրականությունը: «Գրքերն ինձ համար միշտ հարազատ են եղել: Վերջին 10 տարում էլ աշխատել եմ գրքի շուկայում: Միտք կար սեփական փոքր գրախանութն ունենալ: «Մետրոյի» գործարկումը սկսեցինք անցած տարվա նոյեմբերին: Չեմ ուզում տրտնջալ ու հոռետեսական բաներ ասել: Եկամուտ չեմ ստանում: Այս պահին գլխավոր նպատակն այն է, որ նոր սկսած գործն իրեն պահի:
Դժվար է այն առումով, քանի որ գիրքն առաջնային նշանակության ապրանք չէ: Համաշխարհային միտումները Հայաստան ուշ են հասնում: Էլեկտրոնային գրքերը կամ աուդիոգրքերը մեզ մոտ չեն կարող «հաղթել» տպագիր գրքին, որը դժվար թե երբևէ վերանա: Տպագիր գիրքը ապրանք է, որ կարող ես նվիրել, շոշափել: Տպագրության քանակը հնարավոր է քչանա, բայց դրան զուգահեռ՝ գրքի գինը կթանկանա:
Իսկ իրականում գրքի վաճառքի վրա ամենամեծ ազդեցությունն ունենում է պետության տնտեսական վիճակը: Փոքր շուկայով է պայմանավորված գրքերի գնաճը: 500 տպաքանակ ունեցող և 5000 տպաքանակ ունեցող գրքի ինքնարժեքը տարբեր է: Մյուս կողմից տպագրվող գրքերի թղթի որակն է լավացել: «Մետրո»-ի հաճախորդների մեծ մասը գնում է գեղարվեստական գրականություն: Լավ են վաճառվում նաև մանկական գրքերը: Ստույգ վիճակագրություն չկա, թե կոնկրետ որ գրքերն են ամենաշատ վաճառվողը: Աչքաչափով եթե ասեմ՝ «Փոքրիկ Իշխանը» և «Փիթր Փենն» ամենապահանջվածներից են: Չեմ կարծում, թե ԽՍՀՄ տարիների համեմատ անկախության շրջանում մարդիկ սկսել են քիչ կարդալ: Գուցե այն ժամանակ գրքեր շատ էին գնում: Մարդիկ բաժանորդագրվում էին, գիրք ստանում: Հասարակարգերի տարբերություն կա: Բացի այդ, ԽՍՀՄ տարիներին գիրք կարդալը ժամանցի հիմնական ձևերից էր, իսկ այժմ այլընտրանքը շատ է: Սկզբունքորեն պատրաստ եմ գրախանութում վաճառել ամեն տեսակի գրքեր: Եթե ակնհայտ բռնություն քարոզող գրքեր լինեն, գուցե չվերցնեմ: Ի վերջո, գրախանութը վայր է, որտեղ ընթերցողը պետք է գտնի այն, ինչ ուզում է:
Իհարկե, պատվերներ ընդունում ենք, որովհետև շուկան փոքր է, փորձում ենք հաճախորդների հետ անհատապես աշխատել:Գրքի վաճառքը ևս ունի նպաստավոր և աննպաստ ամիսներ: Օրինակ՝ հիմա, աննպաստ շրջան է՝ ամառ է, մարդիկ հանգստանում են: Նաև ամանորյա տոներից հետո են այցելությունները նվազում: Ներկա պահին մտածում եմ առանձին առցանց գրախանութ գործարկելու մասին: Դա մեծապես կախված է նրանից՝ գործը կայուն կլինի, թե ոչ: Առայժմ «Մետրոյի» գրքերի որոշ մասը կարելի է պատվիրել« buy.am» կայքի միջոցով: Վերջերս կարդացի, որ նախորդ 6 ամիսների ընթացքում մանրածախ առևտուրը Հայաստանում նվազել է 10 տոկոսով: Բայց դա ժամանակավոր տեղատվություն է: Ես հավատում եմ, որ գրքի լավ օրերը դեռ առջևում են»:
Գարեգին Ալեքսանյան